ZIELONA ALEJA TWARDOWSKIEGO Drukuj
Wpisany przez Administrator   
środa, 03 czerwca 2015 09:33

ZIELONA ALEJA TWARDOWSKIEGO – PRZYJAZNE POŁĄCZENIE BULWARÓW WIŚLANYCH Z ZAKRZÓWKIEM

Osiedle Podwawelskie oraz cały teren Ludwinowa od Monte Cassino po stadion Garbarni oraz od Bulwarów Wiślanych do Kapelanki jest obecnie pod olbrzymią presją. Centrum Kongresowe, budowany biurowiec i wiele ostatnio zrealizowanych inwestycji mieszkaniowych wywiera presję na ten teren mieszkalny. Wprowadzenie strefy płatnego parkowania na Starych Dębnikach spowoduje zastawienie ulic Ludwinowa.
Na szczęście nie wszystko stracone, ponieważ jest już plan odwrócenia niekorzystnego trendu. Każdy z nas mieszkańców, nasze rodziny i nasi znajomi mogą pomóc w jego realizacji, ponieważ wystarczy zagłosować na projekt ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego pod nazwą „Zielona Aleja Twardowskiego – przyjazne połączenie Bulwarów Wiślanych z Zakrzówkiem”. To bardzo istotna inicjatywa, ponieważ ulica Twardowskiego ma szansę stać się punktem zwrotnym dla zagospodarowania całego obszaru Ludwinowa, stać się przykładem dla całego miasta oraz połączyć atrakcyjne tereny dla wszystkich Krakowian i turystów.

Podwawelska degradacja vs rewitalizacja

Obecnie ulica Twardowskiego jest bardzo intensywnie degradowana poprzez szybki ruch tranzytowy, co stwarza niebezpieczeństwo dla mieszkańców w tym szczególnie osób starszych i dzieci. Jak wielkie jest to zagrożenie udowodnił wypadek na skrzyżowaniu Szwedzkiej i Twardowskiego z 2013 roku w wyniku, którego dachowało auto, a dwójka dzieci z obrażeniami trafiła do szpitala. Chodnik jest zdegradowany i zastawiony samochodami, a służy codziennie, jako ciąg pieszy łączący budynki mieszkalne z komunikacją publiczną, okolicznymi sklepami i szkołą. Ponadto wszyscy mieszkańcy Krakowa i turyści nie mają obecnie przyjaznego połączenia Bulwarów Wiślanych z Zakrzówkiem w celach rekreacji i wypoczynku. W realizacji projektu należy uwzględnić sąsiedztwo Centrum Kongresowego oraz planowaną kładkę Kazimierz-Ludwinów, przyszłe zagospodarowanie Zakrzówka oraz utworzenie Parku Ujścia Wilgi. Zielona Aleja Twardowskiego będzie łączyć te wszystkie obszary w spójną sieć atrakcyjnych, zielonych terenów dla wszystkich mieszkańców Krakowa. Ciąg zielonej alei i strefa uspokojonego ruchu wpisuje się w potrzebę rewitalizacji osiedla Podwawelskiego, z którym projekt sąsiaduje. Realizacja projektu umożliwi w przyszłości rozwój małego biznesu, a dodatkowo ma szansę stworzyć i nadać nową tożsamość dla obszaru całego Ludwinowa rozwijając jego śródmiejsko-zielony charakter tworząc przykładowy obszar mieszkalny na przyszłość. Projekt jest zgodny z zapisami planu przestrzennego Konopnickiej – Monte Cassino, Studium Zagospodarowania miasta Krakowa oraz rekomendacjami Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Kolejnym uzasadnieniem jest sąsiedztwo głównych arterii z bardzo dobrze rozwiniętą komunikacją publiczną.

Społeczny Plan dla Ludwinowa

Projekt Zielonej Alei Twardowskiego jest częścią szerszego planu, który wychodzi naprzeciw oczekiwań Krakowian w kwestii kształtowania przestrzeni publicznej. Jego główne filary to:

BEZPIECZEŃSTWO - bezpieczne poruszanie się niechronionych użytkowników dróg, a w szczególności dzieci i osób starszych,

KOMFORT - ograniczenie hałasu, zanieczyszczeń komunikacyjnych oraz międzydzielnicowego ruchu tranzytowego,

DOSTĘPNOŚĆ - zapewnienie dostępności terenów zielonych, szkół, sklepów, instytucji oraz obsługi parkingowej.

Postulaty społeczne planu zapewnią zrównoważony rozwój Ludwinowa i stworzą wzór do naśladowania:
•   Strefa ograniczonej prędkości do 30 km/h - utworzenie strefy ruchu uspokojonego z fizycznym, strefowym i skutecznym ograniczeniem prędkości oraz zmianą organizacji ruchu w strefie
•   Zielona Aleja Twardowskiego - utworzenie alei ruchu uspokojonego z zielenią urządzoną i małą architekturą wzdłuż ulic Twardowskiego/Dworska/Wierzbowa łączącej Bulwary Wiślane i Zakrzówek
•   Park rzeczny Wilga - utworzenie parku wraz z realizacją głównej trasy rowerowej numer 9 łączącej się z planowaną kładką Kazimierz-Ludwinów
•  Rewitalizacja os. Podwawelskiego - opracowanie lokalnego programu rewitalizacji (LPR) z wyznaczeniem stref aktywności (shared space) wokół pawilonów handlowych oraz z utworzeniem lokalnego targu zamiast rozproszonych stoisk
•  Analiza dostępności miejsc parkingowych - przeprowadzenie analizy parkingowej w związku z wprowadzeniem strefy płatnego parkowania na Starych Dębnikach oraz z uwagi na inwestycje biurowe i Centrum Kongresowe

Zatem dołącz do zmiany i poprzyj plan!

Możesz łatwo pomóc w realizacji planu: zagłosuj na projekt Zielona Aleja Twardowskiego w ogólnomiejskim budżecie obywatelskim, zagłosuj na wybrane projekty w ramach dzielnicowego budżetu obywatelskiego, wyślij wniosek listownie do ZIKiT w sprawie utworzenia strefy ograniczonej prędkości 30 km/h.