Uchwała krajobrazowa przynosi efekt
Mniej reklam w mieście
Widać efekty obowiązujących od prawie dwóch lat „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń”, czyli w skrócie tzw. uchwały krajobrazowej. Dzięki jej zapisom w przestrzeni miasta liczba reklam przy ulicach Krakowa znacząco się zmniejszyła.
Kontrole i postępowania trwają
Od początku obowiązywania uchwały krajobrazowej Zarząd Dróg Miasta Krakowa wszczął szereg postępowań administracyjnych względem właścicieli reklam znajdujących się w przestrzeni pasa drogowego. W decyzjach administracyjnych orzeczono nałożenie kar pieniężnych. ZDMK realizuje również coroczny plan kontroli.
Coraz mniej reklam (po 1 lipca br widać to gołym okiem)
W trakcie dotychczasowych kontroli zinwentaryzowano nośniki reklamowe i doprowadzono do usunięcia reklam, które naruszały zapisy uchwały krajobrazowej.
Od wejścia w życie uchwały ZDMK nie wydaje nowych zezwoleń, w tym na umieszczanie reklam na słupach oświetlenia ulicznego. Usunięto też te, którym wygasł termin ważności zezwolenia. W przypadkach reklam znajdujących się poza pasami dróg sprawy prowadzi Wydział Architektury i Urbanistyki UMK. Pracownicy tego wydziału kontrolują legalność zamieszczanych reklam i zajmują się zgłoszeniami zarówno ze strony mieszkańców, jak i jednostek miejskich.
Okres dostosowawczy
Uchwała krajobrazowa obowiązuje od 1 lipca 2020 r., co oznacza, że każda nowa reklama umieszczana po tej dacie ma być w pełni zgodna z zawartymi w uchwale zasadami. Natomiast reklamy istniejące w przestrzeni publicznej przed datą wejścia w życie tej uchwały, objęte zostały okresem dostosowawczym, który wynosi 24 miesięcy (do 30 czerwca 2022 r.)